Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

zaterdag 6 juli 2019

Suikerzoet...

Ik heb van mijn zusje rode bessen gekregen.
Die heb ik zelf niet in de tuin, leuk dat je ze dan krijgt.
Ik heb er jam van gemaakt.
Hoe ik de jam heb gemaakt wil ik hier graag eens delen.

Allereerst de potjes uitkoken, die moeten echt heel schoon zijn.
Na het koken pak je ze voorzichtig met een tang uit het water.
Ze zijn kokend heet. Je moet ze dan op een theedoek zetten.
Ik doe er ook altijd nog een houten plank onder. Als je de potten
zo op het aanrecht zet kunnen ze knappen.

Dan de bessen afwegen. Op elke kilo vruchten moet een kilo geleisuiker.
Ik weet dat veel mensen andere suiker of minder suiker gebruiken.
Wij zijn zoetekauwen van daar.


Ik heb de bessen eerst door een zeef gehaald, wij houden niet zo van die pitjes erin.


De gelei met de suiker koken, ik heb dat zo’n vijf minuten gedaan. Wel af en toe roeren.
Ondertussen heb ik het schuim er nog een keer afgehaald.



Nu is de jam klaar en kan het voorzichtig in de schoongemaakte potjes geschept worden.
Dekseltjes er goed opdraaien en dan de potjes op de kop zetten, weer op een theedoek.



Goed af laten koelen en dan kunnen de potjes jam rechtop. Je kunt er een sticker opdoen
met de naam van de jam erop. Als je veel maakt moet je er ook even de datum opzetten wanneer je het hebt gemaakt. Kun je zo wie zo wel doen. 



Ik heb drie en een half potje jam kunnen maken van ruim een kilo bessen.
Dit is mijn eigen makerij/recept. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden, zeg maar…J  Ik heb de jam geproefd en hij is heerlijk zoet en stevig.


14 opmerkingen:

  1. ahhhh wat leuk hilly, ik zou 'm zelf wat minder zoet maken:-) ben niet zo'n zoetekauw :-) gezellig werk hé :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt leuk werk jam maken.
      Morgenvroeg ga ik naar de blauwe bessenboerderij, dus ik denk...:)

      x Hilly

      Verwijderen
  2. Je hebt er veel potjes jam van gemaakt. Ik ben de enige die eens jam eet maar als ik eens besjes koopt eet ik ze uit het vuistje lekker op en ook maak ik er wel eens bessensap van. Die gebruik ik dan voor het heerlijke ouderwetse recept die je vast wel kent en dat is Haagse bluf. Het bestaat uit stijf opgeklopt eiwit met de bessensap vind ik dit heerlijk fris als nagerecht. Voor wie het eens wilt doen schrijf ik even hoe ik het maakt:

    2 eieren
    100 / 150 gram poedersuiker
    20 cl bessensap

    Eiwitten van twee eieren in een vetvrije kom stijf slaan met 100/150 gram poedersuiker. Bessensap toevoegen.
    Serveren op een beschuit of op glazen schaaltje of in een ruim glas ter decoratie nog enkele rode vruchten toevoegen, en eventueel lange vingers. Ouderwets maar lekker.

    Tip: Als je Haagse Bluf over hebt kun je dat in de oven laten drogen tot Meringues. Enkele uren in de oven op 120 C tot het stevig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me heel lekker Tine.

      Je moet inderdaad wel een liefhebber zijn van jam, zelf gemaakte jam smaakt ook anders dan uit de winkel.
      Hier is het zo weer op:)

      Dankjewel.

      Verwijderen
  3. Nu begrijp ik waar jammie jammie vandaan komt. Als iets heel lekker is zeg ik het ook. En jouw jam ziet er echt jammie jammie uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. beetje zure besjes, moet je al veel suiker bij doen
    zelf heb ik aardbeienconfituur gemaakt, niet veel want veel confituur eet ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er had iets minder suiker in gekund, maar je snapt het al, de zoetekauwen vinden het niet erg:)

      Verwijderen
  5. Heerlijk Hilly smullen :) bedankt nog voor je bezoekje



    Liefs,
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je veel van gemaakt.Het zal wel lekker van smullen. Mooi gedaan zo op eigen potjes. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen