Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

zondag 4 september 2022

Het leeft in de moestuin

Er valt wel weer wat te vertellen hier.
We hebben al heerlijk kunnen eten van de stokbonen.
Ik denk nog een maaltje en dan is het gebeurd.















De uien liggen in een kistje in de kelder.















Ik heb boerenkoolplanten gezet, maar dat is nog een ding:(





















Ze groeien goed.





















Ik zie er regelmatig koolwitje vlinders boven, dus ik houd het in de gaten.
Onder een van de bladeren had de vlinder eitjes gelegd.
























Ondanks dat ik het in de gaten houd, zag ik er toch wat aangevreten bladeren tussen zitten.
























En ja ik weet nu waarom:(















Dus in de gaten blijven houden.

De appels doen het goed, en ik heb zelfs wat pruimen aan het kleine boompje:)






































































Misschien kan ik volgende keer nog wat vertellen over de appels.
De moestuin raakt leeg...


25 opmerkingen:

  1. Je had dus bezoek die een maaltijd bij jou wel zag zitten
    De vlinders in wording moeten ook groeien 😉 maar je wil natuurlijk zelf ook wat oogsten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wunderbare Bilder aus deinem Garten, reich ist wohl die Ernte. Nur der Kohlweissling ist wohl etwas zu gefrässig , ganz schön viele haben sich da auf dem Federkohl eingefunden - die machen wohl Party.
    Es grüsen Ayka mit Erika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liebe Ayka,

      Ja muss ich im Auge behalten.
      Sonst bleibt vom Kohl nichts übrig.

      Vielen Dank und Grüße an Erika und eine Umarmung für Sie.
      Hilly

      Verwijderen
  3. Ja daar is die ook voor hè...lekker van eigen oogst eten.
    Lekker hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch een super-de-luxe hé, Hilly, eigen oogst!
    Die boerenkool, tja..., spijtig...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het zeker Lies.
      Dan maar boerenkool kopen:(

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  5. So nice to eat home grown vegetables.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat groeien hard. Maar eitjes onder blad ziet zo best uit als je dit hebt. Oei wat veel rupsen te zien. Vreet aan.... Boerenkool zijn ze daar dol op. Wat jammer nou. Fijne avond.Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk kan ik ze er afzoeken en blijft er nog wat over van de boerenkool:)

      Dankjewel en groetjes voor jullie,
      Hilly

      Verwijderen
  7. snotverdikkie hilly, ja je wilt niet spuiten dan eet je zelf ook gif natuurlijk,
    die rupsen.... ik zou ze ergens uitzetten, hup in een emmer en naar de buitenkant van het dorp :-) ze dienen ook als voedsel voor de vogels hé, hard werken een moestuin maar oh wat lekker toch

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de bladeren er af gehaald en en in het bosje achter gelegd.
      Zo kunnen de vogels ze eten.
      En we zien wel wat er nog overblijft van de boerenkool:)

      Dankjewel Dien en groetjes.

      Verwijderen
  8. Lindas plantas me gustna las manzanas y las ciruelas. Te mando un beso.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Hilly,
    Best knap dat je dat zo doet en dat sinds 2018!
    Pieter en ik zijn beiden de zoon en dochter van tuinders met kassen en koude grond—dus hadden we al grond onder de 'nagels'.
    De vruchtbare grond die zichtbaar is in je foto's hierboven doet ons zowat watertanden... Hier is de grond slecht doorlatend en ook weinig vochthoudend omdat er weinig organisch materiaal in zit.
    We hadden eerst nog volop toegang tot de afgedragen champignon compost—dát hielp!
    Kijk hier maar eens in 1999:
    https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2021/12/yard-pro-tiller-and-proud-gardener.html
    We hebben het echter helemaal opgegeven om nog eigen groenten en fruit te telen—kan niet meer. Geen champignon compost meer en ook sinds Pieter's open hart operatie en in hetzelfde jaar mijn gehele verlamming vanwege een zeldzame auto immune disease.
    Jámmer en we hadden nu liever niet dat grote stuk grond gehad... Maar ja je weet van tevoren nooit hoe het leven verloopt.
    Sinds verleden jaar hebben we een groep mannen die de tuin komen doen. Pieter verkocht zijn John Deere rijdende grasmaaier en de frees was al eerder verkocht...
    We proberen nog zoveel mogelijk te doen maar het vergt veel kracht en met Pieter's medicijnen bloedt hij bij het minst of geringste krasje.
    Je weet zelf wel met wieden of door de tuin lopen, een kras van een droge tak en je hebt het al.
    Dus het is mooi te zien dat je dit doet en met goed resultaat—al valt het niet mee om fruit te krijgen met allerlei insectenplagen. Wij kapten al onze fruitbomen om omdat we niet wilden spuiten met vergif en als je het niet doet dan wordt alles aangevreten!
    Je krijgt al doende wel meer bewondering voor het gave en perfect uitziende, sappige en zoete fruit wat je vers kunt kopen.
    We hadden ook bramen, bosbessen en frambozen, gele en rode maar de vele vogels waren altijd vroeger op dan wij!
    Ook vijgen altijd aangevreten... En de mooie kaki vruchten, de persimmon hadden wij. De raccoons vraten ze af. Pieter dacht ze te slim af te zijn en deed (ergens tip gelezen...) er plastic zakjes omheen zodra de vrucht begon te zetten. Het gevolg was dat ze de zakjes met takje en al afbeten en onze zakjes lagen overal—bij verschillende buren in de tuin waar het geboefte had zitten smullen!
    Dus die hebben we ook omgekapt. Je kunt niet winnen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Mariette,

      Het is mooi de moestuin, maar ook hier lukte niet alles.
      Wortelen lukt me niet.
      Ik had een jaar tomaten en die werden opgegeten door de slakken.
      Ik vrees dat het met de boerenkool ook niet helemaal goed gaat:(
      Er zit een soort luis op en aangezien we niet spuiten met vergif denk ik dat het niet goed komt.

      Heel leuk jouw reactie.
      Alle goeds en liefs,
      Hilly

      Verwijderen
    2. Hilly, wij hadden in ons vorige huis eigenlijk het meest intensieve moestuintje. Ook heel dikke tomaten!
      Tot dat ik een keer zo'n dikke tomaat tegen de stam van een grote dennenboom 'omhoog' zag gaan...
      AHA! Een eekhoorn had 'm tussen zijn 'handjes' en ging zo achterstevoren met de buit naar boven. Daar heerlijk op een tak zitten peuzelen.
      Dat verklaarde ook de vreemde tomatenvelletjes die ik vond rond de dennenboom als ik ging wieden.
      Je blijft wel lachen.
      Liefs,
      Mariette

      Verwijderen
    3. Mariette,
      Wat leuk de eekhoorn die tomaten eet:)

      Leuk dat je komt lezen op mijn blog.

      Liefs,
      Hilly

      Verwijderen