Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

vrijdag 29 mei 2020

Een zoete inval

Gisteren heb ik ciroenverbenasiroop gemaakt.

Citroenverbena is een heerlijk aromatisch keukenkruid.

Je kunt de siroop aanlengen met water voor heerlijke limonade.

Sprenkelen over fruitsalade of gebruiken in de yoghurt.

 











Dit heb je nodig:

300 ml water

300 g suiker  (ik heb rietsuiker gebruikt)

Een flinke hand citroenverbena-blaadjes

Een citroen in schijven gesneden

 

Zo maak je de siroop:

Doe het water met de suiker in de pan. 

Breng het aan de kook en blijf roeren tot de suiker is opgelost.

 


Voeg de Citroenverbena en de citroenschijven toe en laat ze 5 minuten mee warmen.

Zet dan het vuur uit en laat de kruiden een uur trekken in de siroop.


Zeef de vloeistof

De siroop kun je nu direct gebruiken.

In de koelkast is ze een week houdbaar


Ik heb de siroop in een vrolijke fles gedaan.






20 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blog met het recept er bij. Als ik weer wat tijd zal hebben dan ga ik het ook eens maken. Want zelf maken is veel gezonder ook en wat een leuke fles. Heb je vast ook zelf gemaakt want je lijkt mij ook wel een creatieve iemand. Geniet van de zonnige dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tine, de fles heb ik gekocht:)

      De siroop is lekker.

      Ook voor jou fijne dagen.

      Verwijderen
  2. oeiiii, dat zou verslavend kunnen werken hilly, ik hou van citroen, ziet er ook zo vrolijk uit in die fles,
    leuk hé zo zelf wat brouwen :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nooit van gehoord
    k heb net van een vriendin een potje vliersiroop gekregen, ook lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knappe reportage, Hilly, van deze lekkernij!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Lies.

      Het is wel aan de zoete kant, maar wel lekker.

      Verwijderen
  5. Citroensiroop is hele kunst om te maken. Het ziet goed uit. Ik heb eigenlijk nooit van gehoord. Hopelijk is dan niet zurig....Wat heb je in leuke fles erin gedaan. Echt zomers gevoel deze flesje. Fijne dag. Groetjes J&F.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit veel suiker in, ik vind het eigenlijk aan de zoete kant:)
      Ja, de fles vind ik zelf ook mooi:)

      Dankjewel.
      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  6. Hier gaan we weer met vlierbessen aan de slag. We hebben onze eigen struiken en dit jaar is de oogst enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Hilly,

    eens een keertje bij je moestuin "op bezoek"...
    Wat lijkt me dat fijn: een moestuin.
    Zo lekker vers van het land... Heerlijk!

    💚

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik had zelf niet gedacht dat ik het zo mooi zou vinden:)

      Dankjewel Marlou.

      x Hilly

      Verwijderen
  8. Zo mooi en heerlijk Hilly.


    lieve groetjes,
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Köstlich köstlich liebe Hilly, ein leckeres Rezept,
    der Sirup mundet mit Sicherheit gut.
    Liebe Grüße zu dir, Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Hilly,

    even jouw moestuintje aan het verkennen.
    Dit lijkt me echt een heerlijke siroop.
    Volgens mij hartstikke gezond ook nog... 💚

    Groetjes van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marlou,

      Het is mierezoet, dat wel.
      Ondanks de ciroenschijven:)

      Dankjewel.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen