Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

donderdag 10 juni 2021

Een vrucht met een kroontje en een kostbare peer...

Weer eens een berichtje van de moestuin.

Het is heerlijk warm, dus alles groeit goed.

Ik heb jam en compote gemaakt.

Een ontspannend werkje en je krijgt er zoiets lekkers voor terug:)

Allereerst maakte ik twee potjes aardbeienjam.


Ik heb weer wat stengels van de rabarber gehaald.

Daar maakte ik een heerlijke compote van.


 











De appeltjes groeien ook goed.














Helaas zit er maar één stoofpeertje aan de boom.

Waarschijnlijk niet bevrucht...


Ik kreeg twee tomatenplanten, geruild met een stek van de maggiplant.

Ik had eerst het idee dat het niets zou worden.

Maar op een morgen ontdekte ik een piepklein geel bloemetje.

Inmiddels zijn het al echte bloemen geworden, dus misschien krijg ik 

 ook nog wat tomaten.






Ook nog even wat foto's van de stokbonen.

De plantjes beginnen zich al een beetje om de stokken te slingeren.

Het is echt genieten van het eerste kropje sla.






























Een groene en een rode krop sla in een schaal is wel een heel mooi en smakelijk gezicht. Volgende keer een foto.
Dan vertel ik ook wat over de rode bietenplanten.

Tot dan!

34 opmerkingen:

  1. oh heerlijk er zit schot in :-)
    'n vriendin van me doet een klein scheutje limonchello in de jam... neeeeeee dat is lekker jonge.. dan eet je je vingers erbij op :-)
    wat een heerlijk feest Hilly, ik had sinaasappel jam gemaakt, maar die wordt niet dik ......
    lekker genieten met dit weer van je tuin,
    tomaten uit eigen tuin heerlijk, ze mogen een water op hun kop krijgen anders krijg je er rot in... dakje meneer hilly, dakje alsjeblieft :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Limonchello in de jam, ja dat zal zeker wel smaken Dien:)
      Jammer dat jouw jam niet dik wordt, ik heb het ook weleens gehad.
      Ik vind ook dat de verhouding fruit/geleisuiker wel precies komt.
      De ene fruitsoort zit ook meer pectine in las ik...

      Ik zal goed op de tomatenplanten letten.
      We zien of het lukt:)

      Dankjewel Dien en lieve groet.

      Verwijderen
  2. Everything looks lovely, delicious jam and compote too.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'k Heb intussen 2 aardbeien, Hilly. ;-) Je tomaten staan flink. De stokbonen slingeren hier, maar ze zien er niet echt gezond uit, de jouwe wel. En de sla..., daar doen 'sla'kken zich te goed aan...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De slakken eten hier de Hosta's op.
      Ik hoop dat de tomaten het goed blijven doen.

      Ik ben benieuwd naar jouw pottentuin Lies.

      Dankjewel en lieve groeten,
      Hilly

      Verwijderen
  4. Het lukt denk ik niet met de url van mij hier te reageren dus dan maar met de google account want had ook onder klaproos even een tip gezet met link. Maar het ziet er echt toppie uit in je tuin en ja compote had ik onlangs gemaakt is alweer op trouwens. Ook nu de jam doen maar dat doe ik morgen want heb even wat anders te doen.
    En voor klaproos heb ik deze link of voor anderen voor het geval dat.
    Want is mij ook wel eens overkomen https://www.datisjammie.nl/jam/help-mijn-jam-is-mislukt/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tine, jouw reactie is overgekomen.

      Ik zal de link ook eens opzoeken.


      Dankjewel en fijn weekend.

      Verwijderen
  5. ha die Hilly
    jij hebt echt groene vingers hé
    en ook in de keuken sta je , je vrouwtje
    vroeger maakten mij ouders ook van alles in van de volkstuin

    ja ik ben in 2018 besmet geraakt met het dierentuinbezoekvirus , en fotograferen , het 1ste is een makkie , ik geniet er met volle teugen
    en heb vaker een rustdag nodig hoor :)

    het zal zeker en vast een chinees gedicht zijn , ik las het in het NL
    en volgens mij geld het voor elke taal

    fijne avond groet , Karel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karel,
      Ja ik geniet van de tuin.

      Dierentuinen vind ik ook leuk.
      En rusten moet ook toch...

      Het zal vertaald voor iedereen te lezen zijn.

      Groet en fijn weekend.

      Verwijderen
  6. Wat een feest, de vruchten van je inzet.
    Jam en rabarber compote, is zit weer aan tafel bij oma. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Hans, mijn oma en moeder maakten ook zelf van alle lekkere dingen.
      Ook wecken.

      Verwijderen
    2. Was een mooie tijd, het huis geurde zo lekker naar zoetigheid.
      Of een zure mond trekken van de rabarber.

      Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
      Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

      Verwijderen
  7. Me dio muchas ganas dela mermelada y de la compota. Tu huerto cada vez esta mas lindo te mando un beso

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oye,

      Gracias por la respuesta.

      Saludos para ti.
      Buen fin de semana,
      Hilly

      Verwijderen
  8. Ziet er goed uit allemaal. Hier doet ook alles het naar wens. Ik vrees dat we meer appels krijgen dan de takken kunnen dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wordt takken ondersteunen John dan.

      Mooi dat het bij jou ook naar wens gaat.

      Verwijderen
  9. Ha heerlijke foto's...
    Wat zijn jouw tomatenplanten al ver!!
    Dat gaat een leuke oogst worden!

    Prettig weekend!
    Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marlou,

      Het zou wel heerlijk om straks tomaten te eten van eigen oogst.

      Fijn weekend en groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  10. ocharme, één peertje maar, jammer
    gelukkig ziet de rest er fris uit
    genieten maar, van 'kweken' en smullen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaan we doen An.

      Ja één peertje, och misschien volgens jaar.
      Kijken of zussie er meer geluk mee heeft, die deelt wel:)

      Verwijderen
  11. Beautiful garden full of goodies. I love rhubarb, special.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De vorige schreef je over de aardbei/rabarber jam. In de vakantie aten wij aardbei rabarbertaart, het was heerlijk! Leuk dat je plantjes ruilde, daar komt dus zeker geen huilen van ;) Eet smakelijk van de sla!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Everything does look very nice.
    Seeing your lettuce, we enjoyed a lovely summer salad this evening.

    Enjoy your week.

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is enjoying vegetables from our own garden.

      Thank you and have a nice week,
      Hilly

      Verwijderen
  14. Lekker zeg! En wat een gezellige etiketten heb je er ook op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Etiketten kreeg ik ooit eens bij Landleven.

      Dankjewel Nicole.

      Verwijderen
  15. Liebe Hilly,
    hmmm, Erdbeermarmelade mit Rhabarber!!!! Schmeck wunderbar, vor allem, wenn sie selbst gemacht ist. Dein Garten produziert schon sehr gut. Das ist schön und ja, es geht nichts über den ersten Salat und die ersten Radieschen aus dem eigenen Garten.
    Ich wünsche dir gutes Gedeihen und einen zauberhaften Sommerbeginn
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vielen Dank für die netten Worte.
      Ich denke, es wird ein schöner Sommer.
      Ich wünsche es dir Elisabeth.

      Hilly

      Verwijderen
  16. Liebe Hilly,
    Du bist ein fleißiges Bienchen, es macht Freude
    Deinem Blog zu folgen.
    Leibe Grüße Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Danke Liebe Karin für deinen netten Kommentar.

    Liebe Grüße und ein schönes Wochenende,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen