Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

zondag 11 juli 2021

Slakkengang, smul jam en rode blosjes.

Weer een berichtje, hoe het er voorstaat in het moestuintje.

De kruiden doen het goed.

Rozemarijn en de munt













De oregano bloeit













De bonenplanten slingeren zich tierig om de stokken.













Ze zijn al bovenaan:)













Ik was sla aan het opkweken.

De slakken kregen er lucht van.

Dag 1













Dag 2

Dag 3

Nog 1 kropje over van de drie.




















Dag 4

Het zelfde kropje, maar dan anders

Een van de boosdoeners

 

Mooie blosjes op de Elstarappel.














Vrijdag heb ik wat kruisbessen geplukt er er jam van gemaakt.

Een vol potje en nog een beetje, erg lekker, een aanrader.













Tot de volgende keer!


31 opmerkingen:

  1. ha die Hilly
    de slakken smikkelden van de sla , jij van de jam :)

    mooi gedicht hé
    ik ben iemand van spontane acties , al doe ik dat dan wel in overleg met me zelf :)

    ja mooie prent ook , geschilderd met de mond of voet
    jij kan ook schilderen , maar komt tijd te kort , klinkt bekend

    ik was spontaan een rondje gaan fietsen
    nu fietsen kijken

    koers groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Karel.

      Ja gelukkig blijft er nog genoeg over om te eten:)

      Ik wil niet zeggen dat ik KAN schilderen:)

      Genieten van je fietstochtjes!

      Groet,
      Hilly

      Verwijderen
  2. Een groentetuin is zo leuk, alleen slakken bederven wel de sfeer als ze de slaplantjes opvreten in een korte tijd. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doen ze zeker in een korte tijd, ook de Dahlia's moeten het ontgelden:(

      Verwijderen
    2. Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
      Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

      Verwijderen
  3. 't Staat fris groen, Hilly!
    Slakkenvraat -> hier van 't zelfde. Ook wat ze niet lusten eten ze dit jaar...
    Je appeltjes zijn zó mooi...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn dit jaar zoveel slakken hier:(
      Ja de appeltjes zien er mooi uit.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  4. Me alegra que tus plantas crezcan bien, aunque me dio pena que las lechugas fueron comidas por los caracoles. Se ven muy ricas esas manzanas y la mermelada. Te mando un beso

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for the response,

      I am very happy with the apples.

      Today I'm going to make jam again. Delicious.

      Greetings from the Netherlands,
      Hilly

      Verwijderen
  5. Hallo Hilly
    ja, die Schnecken die stibitzen gerne vom Salat, wir hoffen es bleibt noch genügend stehen für dich.
    Geschschmunzelt haben wir betreffen der Gemeinsamkeiten unserer Sprachen - "Krusisbessenjam" bei uns sind das in der Mundart wirklich Kruselbeeren, oder Chroseln. Wir lieben die Stachelbeeren sehr und bald sind sie auch bei uns reif.
    Ganz liebe Grüsse vom Jurasüdfuss

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ayka,

      Schön, dass du auch Stachelbeeren magst.
      Die Marmelade ist lecker!

      Sie müssen wieder schöne Spaziergänge gemacht haben.
      Ich komme, um zuzusehen und zu lesen.

      Liebe Grüße aus den Niederlanden,
      Hilly

      Verwijderen
  6. Liebe Hilly.
    da erwarten Dich noch Köstlichkeiten wenn sie reif
    sind und zum Ernten bereit.
    Ja die Schnecken, besonders die Nacktschnecken sind
    eine Plage...
    Die Marmelade mundet sicher gut.
    Liebe Grüße zu Dir, Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karin,

      Ja, dieses Jahr gibt es viele Schnecken.
      Ich kann mir auch vorstellen, dass sie diesen zarten Salat mögen.

      Die Marmelade ist sehr lecker.

      Schönen Montag und liebe Grüße von mir,
      Hilly

      Verwijderen
  7. Ziet er allemaal goed uit. JA slakken. Ik had de sla in speciale bakken gezet, op stenen. Daar bleven ze iig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe ik volgend jaar ook.
      Gelukkig hebben we de eerste sla wel kunnen eten.

      Verwijderen
  8. t zijn deugnieten die slakken, zomaar je sla komen opeten
    gelukkig groeit de rest verder zonder knabbelaars

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet het er goed uit allemaal! Wel vervelend van die slakken zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de slakken is even wat minder:(
      Maar ik ben er wel blij mee verder wat er groeit en bloeit.

      Groet.

      Verwijderen
  10. Fijn dat het zo goed groeit allemaal. Maar jammer van die slakken. Je kunt moeilijk over elk kropje een vliegenkapje/vergiet doen. Lekker hoor die smul jam. Leuk etiket heb je op het potje geplakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De jam is erg lekker.
      De etiketten kreeg ik eens bij het blad Landleven.

      Dankjewel en groet.

      Verwijderen
  11. Ik vond dit wel een interessant weetje: Planten waar slakken een hekel aan hebben, zoals akelei, goudsbloem, anjer, geranium, viooltjes, varens, Oost-Indische kers, lavendel en kruiden als salie, tijm en knoflook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had andere jaren wel eens afrikaantjes tussen de groenten staan.
      Nu had ik ze in een kuip staan.
      Tot onze verbazing kropen de slakken daar ook in en begonnen zich te goed te doen aan de blaadjes.

      Er waren dit jaar wel heel veel slakken, misschien geen natuurlijke vijand?

      Verwijderen
  12. De sla is je niet gegund zag ik wel aan je foto's. Toch voortaan maar in een kas deze gaan doen en niet dan puur de kas over de grond maar apart met bodem en de grond erin. Dat is heel goed te doen want ja slakken houden nu eenmaal van frisse blaadjes. Maar dit was trouwens niet een slak gezien de aangevreten blad maar het werk van de aard rupsen. Dit is namelijk een nachtdiertje die in nacht pas uit de grond komt en dan de voet van de plant wegvreet en soms ook de bladeren. Overdag zie je er niets van want het beestje zit in de grond en verhuist in de nacht dan naar de volgende slaplant. Je kan deze vinden als je heel voorzichtig graaft bij de aangevreten plant en je hebt ze wellicht. De meeste zegt altijd dat slakken het doen maar gezien de vorm van de onderkant is dit duidelijk het werk van de aardrups.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Tine,

      Ik heb het opgezocht en zou zomaar kunnen.
      Maar ik heb ook slakken van de plantjes afgehaald.

      Volgend jaar moet ik het anders aanpakken.
      In een bak van de grond af misschien...

      Ik ken iemand die heeft de kruiden ook in houten bakken, best handig.

      Dankjewel voor het meedenken!

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  13. Slugs and snails are pain, but you live with them, good for Song Thrush eat them.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I think the snails have few natural enemies at the moment Bob.
      Better next year maybe :)

      Verwijderen
  14. Here is the mug info
    https://www.surlatable.com/6123350-mug-notre-dame-15oz/PRO-6123350.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Your herbs look lovely, they are so nice to use in many recipes.
    Yummy jam.
    Sorry about the snails though ...

    All the best Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you.

      This year there were a lot of snails :(

      It's still nice to have a vegetable garden

      Greetings and happy summer time.
      Hilly

      Verwijderen