Welkom

Mijn belevenissen deel ik hier graag door middel van foto’s en verhaaltjes.

dinsdag 28 juni 2022

De natuurlijke smaak.

 

De kruiden doen het boven verwachting goed.

Je kunt gerechten lekkerder maken met verse kruiden.

In 1985 kreeg ik een prachtig boek: "Alles over kruiden"

Ik kom er achter dat ik eigenlijk veel te weinig doe met de kruiden:(














Ik moet zeggen dat de slakken inmiddels de kruidenbak ook  ontdekt

hebben.











De peterselie groeit zo hard, dat we het zelf niet allemaal op kunnen eten.

Ik gebruik het eigenlijk alleen maar voor garnering op de wortelen.

 



De tijm lijkt op een klein struikje, een mooie plant.


De koriander heeft inmiddels bloemetjes, best mooi.

Ik houd zelf niet zo van de smaak.














De basilicum wordt opgegeten door de slakken.

Jammer want dit kruid is zo lekker in pasta.














De rozemarijn staat in de volle grond.

Dit kruid smaakt heerlijk in gerechten.

Vooral in stoofpotten.














De munt van vorig jaar is vanzelf weer opgekomen.

Ook in de volle grond naast de rozemarijn.














De lavas (maggiplant) is heel groot geworden.

Ik heb er wat takjes afgehaald, die probeer ik te drogen.


Ook op de vensterbank kun je prima kruiden kweken en het ziet er bovendien gezellig uit :)

Je kunt het beste de naam op een plankje, of plantenstekers schrijven en bij de kruiden plaatsen, zo weet je achteraf nog wat je hebt gezaaid, gekweekt.


Op internet kun je prima opzoeken welke kruiden je waarvoor kunt gebruiken of in boeken.  

Want wat zeker is, smaken verschillen!



35 opmerkingen:

  1. Denk dat de slakken het dus ook lekker vinden...
    Met kruiden koken en zonder pakjes...het lekkerste wat er is.
    Groetjes..
    Ps wij hadden een blonde labrador ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier alles met verse, of zelf gedroogde kruiden. Dan weet je wat je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja als jullie de kruiden niet opeten zijn de slakken er mee weg ;-)
    Veel peterselie in de soep is ook lekker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja och een beetje delen kan wel An:)
      in de soep doe ik Maggi:)

      Verwijderen
  4. Yo utilizo mucho perejil. Es muy bueno para presión y sirve para decorar mucho platos. Te mando un beso

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I need to do more with the spices too :)

      Thanks for the response and greetings

      Verwijderen
  5. Met je eigen gekweekte kruiden kun je de wijnslak lekker bereiden. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ein interessanter und lehrreicher Bericht liebe Hilly. Einen umfangreichen "Gemüsegarten" hast du angelegt und konntest
    viel ernten. Sorge weiterhin so für deine Gesundheit, es lohnt sich.
    Liebe Grüße zu dir, Karin Lissi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke Karin,

      Kräuter sind gesund und ich werde sie öfter verwenden.
      Nächstes Jahr bekomme ich ein neues Gewürzregal für die Außenwand aus Holzpaletten.

      Viele Grüße und alles Gute,
      Hilly

      Verwijderen
  7. Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke tijd hé, Hilly, voor 'moestuiners'!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your herbs do look great, although a shame about the snails liking the basil.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I hope the snails stay away from the other vegetables and herbs...

      Thank you and all the best from Hilly

      Verwijderen
  10. Het ziet heel goed uit van jou moestuin. Peterselie lust onze konijn. Is daar dol op. Slak in de buurt moet zeker niet hebben. Grote slak op de foto. Je hebt wel mooie foto's kunnen maken. Fijne dag gewenst. Groetjes J&F. 🌿

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.

      Ik maak de foto's met mijn telefoon.
      Meestal zonder fel zonlicht.

      Groetjes voor jullie.

      Verwijderen
  11. I don't know whether you eat much fish but parsley added to a white sauce makes a great accompaniment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. No, I don't eat fish that often.
      But maybe for a different sauce.

      Greetings and thanks.

      Verwijderen
  12. Hej Hilly, fijn zo'n kruidentuintje. Jammer dat de slakken het ook weten te vinden. Ze hebben een hekel aan koper, er is zelfs kopertape te koop. Peterselie kun je goed drogen. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Willy,

      De slakken hebben alle basilicum opgegeten:(
      Volgend jaar maken we een kruidenrek van pallets voor aan de muur.
      Ik denk ook wat andere kruiden...

      Dankjewel Willy.

      Verwijderen
  13. Ik vind het ook altijd zo lekker ruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I love growing and using herbs. They are such good medicine too. Should be a part of daily food. lovely post.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herbs are very tasty Tammie.
      The basil is not over, the snails loved it :)

      Greetings and all the best,
      Hilly

      Verwijderen
  15. Ik doe eigenlijk ook niks met kruiden. Zo'n boek kan denk ik heel behulpzaam zijn om je op gang te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wat je niet allemaal kunt doen met kruiden.
      Dankjewel Nicole.

      Verwijderen